Agenda Maart

11 maart 2019: ‘De Yoga Sutra’s van Patañjali’

Spreker: José van der Loop

José van der Loop is sinds 2014 lid van de TVN. Zij verdiept zich al meer
dan vijftien jaar in Indiase geschriften, zoals De Yoga Sutra’s van Patañjali.
Voor haar gaat het in het leven om liefde, inzicht en persoonlijke transformatie. Dat brengt ze, met een diep gevoelde bevlogenheid en
enthousiasme, in de vorm van lezingen en workshops.De Yoga aforismen van Patañjali vormen dé basistekst op het gebied van Raja-yoga die op briljante wijze systematisch een geestelijke weg beschrijven die tot bevrijding leidt. En dat is precies waar deze lezing over gaat! Het fundamenteel concept van Yoga zoals in deze sutra compleet uiteengezet.

Beheersing en transformatie van Bewustzijn

Patañjali werpt licht op de innerlijke werking van de geest, zijn neigingen, modificaties en toestanden waarin het vast komt te zitten en hoe ze te overwinnen. Daarmee biedt hij een geweldige en praktische handreiking om in stappen tot  transformatie van bewustzijn en verlichting te komen.

Interactieve lezing

Wat deze lezing onderscheidt is dat het gehele yogasysteem als door Patañjali gecompileerd, uiteengezet wordt. Het is een interactieve lezing en er is gelegenheid voor vragen. De onderwerpen zijn:

• Sutra’s, wat zijn dat, waar komen ze vandaan?
  • Fundamentele uitgangspunten van de Yoga Sutra’s van Patanjali.
  • Filosofische & praktische uiteenzetting van het 8-voudig pad (Ashtanga yoga) – het bekende yogasysteem.

25 maart 2019: ‘Klankschalen’

Spreker: Hans de Back

Alle oerreligies en esoterische kringen zijn het eens over het feit, dat alles in de natuur uit trillingen bestaat. Zelfs de huidige wetenschap begint al aan dat idee te wennen. Klank is hoorbaar geworden trilling. Zo kun je zeggen, dat de hele schepping gestolde muziek is, de mens inbegrepen. Omdat klanken en trillingen van oerinstrumenten zoals de gong, klankschaal, tingsha’s, trommel, sitar e.d. in staat zijn zonder vervorming of kleuring diep in materie door te dringen en de opgeslagen oerinformatie foutloos in die materie over te dragen, ontstaat er een heroriëntering in die materie, waardoor zelfcorrigerende eigenschappen optreden.

Zoals water door zijn specifieke eigenschappen bepaalde substanties oplost en daardoor iemand die zich in water onderdompelt, schoonspoelt, onafhankelijk van de opvatting die de persoon daar zelf over heeft, zo hebben bepaalde klanken de eigenschap, harmoniserend te werken, onafhankelijk van iemands mening of gemoedstoestand.

Het lichaam is te vergelijken met een instrument; wanneer je instrument niet goed gestemd is, zullen de vaardigheden die je geleerd hebt niet het gewenste geluid voortbrengen en daardoor in plaats van succes, ergernis oogsten.

Klank is ook een bij uitstek geschikt middel om bekend te raken met het fenomeen meditatie, alsmede een hulpmiddel voor de doorgewinterde meditatiebeoefenaar om de beleving van iedere meditatie te intensiveren.