Agenda Februari

FEBRUARI

11 februari 2019 ‘Atlantis’
Spreker: Wim Leys

“Voorbij de zuilen van Hercules”, dit is de Straat van Gibraltar, daar situeerde Plato het mythische rijk Atlantis. Hij beschrijft dit in zijn werken ‘Kritias’ en ‘Timaeus’. Het bestaan ervan had hij (direct of indirect) vernomen van Egyptische priesters.

lezing voor de Loge Den Haag van de TVN, AtlantisKunnen wij hierover meer te weten komen? Moet Atlantis teruggebracht worden tot het kleine eilandje Santorini in de Middellandse Zee, zoals hedendaagse archeologen menen, of moet het worden uitgebreid tot de hele planeet en gezien worden als een tijdperk van honderdduizenden jaren, zoals niet alleen de Theosofie beweert, maar ook de ziener Edgar Cayce?

Onder de zeespiegel zijn ruïnes gevonden van bouwwerken – in het Caribische gebied, bij Japan, in de Atlantische Oceaan en op nog meer plaatsen.

Wat zijn de Canarische Eilanden en de Azoren? Was de Atlantische beschaving superieur aan de onze of inferieur? Zijn er in de geschiedenis nog sporen te vinden van Atlantis? En wat is toch dat ‘verloren continent Mu’ waarover je weleens leest? Op al deze vragen hoopt de spreker een antwoord te geven.

25 februari 2019: ‘De Gulden Snede en het begrip oneindig. DEZE LEZING VERVALT!

In plaats daarvan zal de film The Power of Myth met Joseph Campbell worden vertoond.

Als vooraanstaand wetenschapper, schrijver en leraar heeft Joseph Campbell een diepgaande invloed gehad op miljoenen mensen – inclusief Star Wars-maker George Lucas. Voor Campbell was mythologie het “lied van het universum, de muziek van de sferen.”

Deze stimulerende gesprekken tussen inspirator Joseph Campbell en vooraanstaand journalist Bill Moyers creëerden een nationale sensatie toen ze voor het eerst op de televisie werden uitgezonden.

In levendige, uitgebreide dialogen bespreken de twee mannen hoe mythen de sleutel vormen tot het begrijpen van menselijke ervaringen. Ze kunnen oppervlakkig variëren van cultuur tot cultuur, maar op hun diepste niveau onthullen ze allemaal het pad naar zelfontplooiing, sociale integratie en uiteindelijk transcendentie.

Na de film is er gelegenheid om over de inhoud van gedachten te wisselen.