Agenda September

Maandagavond 16 september 2019, aanvang: 20.00 uur
Adres: Laan van Meerdervoort 1-A, 2517 AA Den Haag
Prijs: gratis voor leden, niet-leden € 6,-

Over de spreker: Guido Lamot stichtte in 1970 in Vlaanderen een Yoga-Vedanta vereniging en in 1982 in Drenthe een Tao-Centrum met lerarenopleiding voor yoga, adem en energie.  Hij is freelance docent Oosterse filosofie aan twee academies voor sociale wetenschappen en is vice-voorzitter van de TVN.

Alcyone, Aan de voeten van de meesterAlcyone, Jiddu Krishnamurti

‘Aan de voeten van de meester’ is het eerste kleine boekje geschreven door de nog jonge Krishnamurti op 13 jarige leeftijd. Dit werkje, dat uitgroeide tot een bestseller, bevat vier grootse ethische thema’s:
– onderscheidingsvermogen
– begeerteloosheid
– goed gedrag
– liefde

Door het toepassen van deze gulden regels in het dagelijks leven, wordt ons groei- en inwijdingsproces versneld.

Organisator: Loge Den Haag van de TVN

30 september 2019 film: ‘Het Avontuur van de Held’ met Joseph Campbell

Film: ‘Het Avontuur van de Held’ met Joseph Campbell
Maandagavond 30 september 2019, aanvang: 20.00 uur
Adres: Laan van Meerdervoort 1-A, 2517 AA Den Haag
Prijs: gratis voor leden, niet-leden € 6,-

Over Joseph Campbell:
Als vooraanstaand wetenschapper, schrijver en leraar heeft Joseph Campbell een diepgaande invloed gehad op miljoenen mensen – inclusief Star Wars-maker George Lucas. Voor Campbell was mythologie het “lied van het universum, de muziek van de sferen.”

Stimulerende gesprekken tussen inspirator Joseph Campbell en vooraanstaand journalist Bill Moyers die in levendige dialogen bespreken hoe mythen de sleutel vormen tot het begrijpen van menselijke ervaringen. Ze kunnen oppervlakkig variëren van cultuur tot cultuur, maar op hun diepste niveau onthullen ze allemaal het pad naar zelfontplooiing, sociale integratie en uiteindelijk transcendentie.

Er zijn zes afleveringen die in het seizoen 2019 – 2020 van de Loge Den Haag allemaal vertoond zullen worden. We beginnen met ‘Het Avontuur van de Held’.

Waarom zijn er zoveel heldenverhalen in de mythologie en wat is de betekenis van de beproevingen van de held?

Na het bekijken van de film is er gelegenheid om over de inhoud van gedachten te wisselen.

Volgende afleveringen:
25 november 2019: ‘De Boodschap van de Mythen’ | 27 januari 2020: ‘De eerste Verhalenvertellers’ |
17 februari 2020: ‘Opoffering en Gelukzaligheid’ | 30 maart 2020: ‘Liefde en de Godin’ | 8 juni 2020: ‘Maskers van de Eeuwigheid’ |