Agenda Oktober

Organisator: Loge Den Haag van de TVN

14 oktober 2019: ‘De Gulden Snede en het begrip oneindig’ door Ronald van Vierzen

Lezing: ‘De Gulden Snede en het begrip oneindig’ door Ronald van Vierzen
Maandagavond 14 oktober 2019, aanvang: 20.00 uur
Adres: Laan van Meerdervoort 1-A, 2517 AA Den Haag
Prijs: gratis voor leden, niet-leden € 6,-

Over de spreker:

Ronald van Vierzen, studeerde elektrotechniek in Delft en werkt in de chipindustrie. Werd antroposoof, schreef een boek over klassieke homeopathie versus reguliere geneeskunde. Benut de antroposofie om spiritualiteit en wetenschap met elkaar te verbinden en publiceert daarover in tijdschrift Kore.

De Gulden Snede is een heel specifieke verhouding van twee afmetingen die in veel kunstwerken is toegepast. Wat maakt die verhouding zo specifiek? Een korte reis door de kunstgeschiedenis leert dat de Gulden Snede al ver voor onze jaartelling bekend was. Door wie of wat hebben de grote meesters in de kunst zich laten inspireren? Wat is het werkelijke geheim achter de Gulden Snede?

Het wiskundige begrip ‘oneindig’ is eigenlijk niet door het verstand te bevatten. Pas wanneer we beseffen dat de wiskunde de aardse neerslag is van kosmische wijsheid, krijgt het woord ‘oneindig’ een heel andere betekenis en levert het aanwijzingen op voor iets dat binnen de christelijke kerk wordt ontkend, namelijk het bestaan van een vóór-geboortelijk leven. Zelfs het principe van reïncarnatie is uit de meetkunde af te leiden.

28 oktober 2019: ‘Het esoterisch centrum van Nederland’ door Caroline de Westenholz

Lezing: ‘Het esoterisch centrum van Nederland’ door Caroline de Westenholz
Maandagavond 28 oktober 2019, aanvang: 20.00 uur
Adres: Laan van Meerdervoort 1-A, 2517 AA Den Haag
Prijs: gratis voor leden, niet-leden € 6,-

Over de spreekster: Caroline de Westenholz is kunsthistorica en publiciste, en vooral bekend als oprichtster van het Louis Couperus Museum. In 2013 kende het Prins Bernhard Cultuurfonds haar een Zilveren Anjer toe “voor haar inzet ten behoeve van het Louis Couperus Museum in Den Haag”; de onderscheiding werd door prinses Beatrix opgespeld. Op 7 februari 2014 ontving zij bovendien de Victorine Heftingprijs 2013.

Caroline de Westenholz, Het esoterisch centrum van Nederland Den Haag is van oudsher een centrum van esoterische stromingen. De Rozenkruisers zijn hier al gesignaleerd in 1622. Ruim honderd jaar later, in 1756, werd het hoofdkwartier van de Vrijmetselarij in Den Haag gevestigd. In de tweede helft van de negentiende eeuw werden de eerste spiritistische en theosofische verenigingen er opgericht. Rond 1900 waren er vele andere esoterische gezelschappen.

Steeds valt het inwoners en bezoekers van Den Haag op dat bijna al deze esoterische genootschappen in Den Haag liggen in de nabijheid van het Vredespaleis. Is dat toeval?

In de 18e eeuw is deze plek tweemaal bezocht door de Meester van de Westerse Esoterie, de Graaf van St. Germain. Zou hier een verband kunnen liggen?

De spreekster bekijkt het geestelijke leven van Den Haag in de periode 1750 – 1950.