Agenda Juni

3 juni 2019 ‘Actualiteit van de Daoïstische levenskunst’
Spreker: Tania Meira-Kochetkova

Over de spreker: Tatjana Meira-Kochetkova promoveerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze heeft onderzoek gedaan in de milieufilosofie en bio-ethiek aan de Universiteit voor Humanistiek en de Universiteit Twente. Ze is filosofisch consulent en freelance docent filosofie. Thema’s die in haar publicaties centraal staan, zijn onder meer personalisme, filosofie in Rusland, bio-ethiek en filosofie van mens en techniek. Binnenkort zal van haar hand bij uitgeverij Garant verschijnen ‘Pluraliteit van Levenskunsten’ (samen met Rico Sneller en Nelleke Canters).

Deze lezing zal ingaan op de Daoïstische levenskunst en haar meditatieve praktijk. In het Daoïsme is de onderlinge verbondenheid tussen geest, lichaam en omgeving zeer groot. Hieruit ontwikkelden zich in de Chinese traditie talloze medische technieken (bijv. acupunctuur) en psychofysische disciplines, zoals oefeningen in het bevorderen van lichamelijke harmonie en beheersing (T’ai-ji-chuan). Er zullen twee aspecten aan de orde komen.

Ten eerste zal worden ingegaan op Daoïstische teksten die inspireren om het zelf en de eigen relatie tot de wereld te onderzoeken. Betekenis en centrale boodschap van de Dao De Jing zullen aan de orde komen: het doen door niet te doen (wei wu wei).

Ten tweede zal worden gekeken naar verschillende Daoïstische praktijken die een gezond lichaam en een vreedzame geest heten te bevorderen (zoals ‘thee-waardering’, het vijf-elementen-dieet voor de gezondheid, de principes van contemplatief wandelen, en Daoïstische beeldende kunst).