Agenda April

MAAND VAN DE FILOSOFIE: 8 april 2019: ‘Plotinus en de Ziel’

Spreker: Dr. Rico Sneller

Maand van de Filosofie, 8 april 2019: ‘Plotinus en de Ziel’ door Rico Sneller

Dr Rico Sneller (1967) is Associate Lecturer bij de Technische Universiteit Eindhoven en werkte hiervoor als universitair docent filosofie aan de universiteit Leiden, instituut voor wijsbegeerte. Hij promoveerde op de Franse filosoof Jacques Derrida en de negatieve theologie. Momenteel gaat zijn belangstelling vooral uit naar bijzondere bewustzijnstoestanden, met name zoals gethematiseerd in de Duitse filosofie vanaf de 19e eeuw.

Met Hans Gerding en Hein van Dongen publiceerde hij ‘Wilde beesten in de filosofische woestijn. Filosofen over telepathie en andere buitengewone ervaringen’ (Ten Have 2011). Rico Sneller is vice-president van Alternative Perspectives and Global Concerns (APGC), een internationale en interdisciplinaire academische netwerkorganisatie die zich ten doel stelt om op mondiale urgenties te reflecteren vanuit noties als dialoog en spiritualiteit.

Met zijn emanatieleer plaatst Plotinus de westerse filosofie op een tweesprong. Eén weg voert naar de moderne subjectsopvatting die, al woekerend, hedendaagse rationalistische wetenschapsopvattingen aanstuurt. De andere weg begeleidt de eerste als een schaduw, en wijst, voorbij het rationale subject, naar iets anders, iets wat breder en dieper is. Plotinus noemt dit ‘de ziel’. De ziel is meer dan het ik, en elke zelfbezinning stuit op een dimensie die het ik niet meer vermag te omvatten.

José van der Loop is sinds 2014 lid van de TVN. Zij verdiept zich al meer
dan vijftien jaar in Indiase geschriften, zoals De Yoga Sutra’s van Patañjali.
Voor haar gaat het in het leven om liefde, inzicht en persoonlijke transformatie. Dat brengt ze, met een diep gevoelde bevlogenheid en
enthousiasme, in de vorm van lezingen en workshops.De Yoga aforismen van Patañjali vormen dé basistekst op het gebied van Raja-yoga die op briljante wijze systematisch een geestelijke weg beschrijven die tot bevrijding leidt. En dat is precies waar deze lezing over gaat! Het fundamenteel concept van Yoga zoals in deze sutra compleet uiteengezet.

29 april 2019: ‘Cycles of Eternity’ (DEZE LEZING IS IN HET ENGELS)

Spreker: Tim Wyatt

Over de spreker: Tim Wyatt, heeft z’n levenslang onderzoek gedaan naar bewustzijn, esoterische mysteries, occulte wetenschap en Tijdloze Wijsheid. Hij heeft vijftig jaar gewerkt als journalist, is de oprichter van de ‘School of Applied Wisdom’ en reist veel voor het geven van lezingen, seminars en workshops voor de Theosophical Society en andere groepen.

Everything in the universe, visible and invisible, is alive, connected and on an eternal evolutionary journey. Universal laws, philosophy and religion, explain the evolution and operation of both the universe and man. This is known as The Timeless Wisdom or Theosophy.

This ancient knowledge offers a fascinating, all-embracing and convincing view of ourselves and the cosmos, yet it is completely up-to-date. Cycles of Eternity explains why this is important to us.

Tim Wyatt has done his lifelong research into consciousness, esoteric mysteries, occult science and Timeless Wisdom. He has worked as a journalist for fifty years, is the founder of the “School of Applied Wisdom” and travels extensively for giving lectures, seminars and workshops for the Theosophical Society and other groups.

Alles in het universum, zichtbaar en onzichtbaar, is levend, verbonden en op een eeuwigdurende evolutionaire reis. Universele wetten, filosofie en religie, leggen de evolutie en werking uit van zowel het universum als de mens.  Dit staat bekend als De Tijdloze Wijsheid of Theosofie.

Deze oude kennis biedt een fascinerend, allesomvattend en overtuigend zicht op onszelf en de kosmos en is toch helemaal van deze tijd. Cycles of Eternity vertelt waarom dit voor ons belangrijk is.