Agenda November

12 november 2018: ‘Heeft Boeddha ons nog iets te zeggen’
Organisator: Loge Den Haag van de Theosofische Vereniging in Nederland
Spreker: Marian van der Horst

Mijn naam: Marian van der Horst-Lem, schilderes van boeddha-figuren en lerares.

In ons huidige leven is veel onrust, geweld en wantrouwen. Er is veel ruis van elektronica, computers en smartphones. Onze wereld wordt uitgebuit en de natuur wordt geweld aangedaan.

Waarschijnlijk was het in de tijd dat de boeddha leefde anders, stiller, eenvoudiger?

Zouden we niet allemaal wat meer rust en harmonie willen ervaren?

De huidige boeddha Sakyamuni biedt zijn ervaring en kennis aan d.m.v. van een niet-onderbroken overleveringslijn van zijn eerdere leerlingen en leermeesters en leert ons hoe we in onszelf vrede en rust kunnen bewerken.

In het boeddhisme is symboliek erg belangrijk, er is een rijke traditie. In de lezing wil ik dit graag wat uitdiepen, laten zien en horen. Bv. handgebaren, lichaamshoudingen, attributen enz. bespreken. Ook wil ik graag de vele vormen van boeddha’s belichten en ingaan op hun specifieke eigenschappen en verschijningsvormen.

26 november 2018: ‘Down to Earth’
Organisator: Loge Den Haag van de Theosofische Vereniging in Nederland
Film

Een familie laat de hectiek en patronen van de hedendaagse wereld achter zich en begint aan de reis van hun leven. Samen, met hun drie kinderen, reizen ze naar de uithoeken van de aarde, op zoek naar een nieuw perspectief op het leven en de wereld om ons heen.
Zonder crew, zonder vastomlijnd plan, maar elk met een camera en een rugzak. En de nieuwsgierigheid om te luisteren. Tijdens hun vijf jaar durend avontuur leven ze met en bij verschillende stammen op zes continenten. Ze filmen hun ontmoetingen met de Earth Keepers, zij die nog in verbinding en harmonie leven met de aarde, de bron van ons bestaan.

Na lange tijd in afzondering te hebben geleefd zien de Earth Keepers dat het tijd is hun inzichten en wijsheid te delen met diegenen die bereid zijn om te luisteren.

De film onthult de diepe wijsheid die besloten ligt in gesprekken met deze stamoudsten en wijzen, die nog niet eerder werden geïnterviewd. Maar ook de levens-veranderende impact die dit soort ontmoetingen kunnen hebben.